CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, October 16, 2008

Kisah dua sahabat


Pejam celik, pejam celik je dah nak raya!! Hatiku keriangan.. Dah lama aku tak balik
kampung.. Rasanya dah dekat lima tahun sejak aku dilahirkan didunia yang fana.. Tahun ni, dapat gak aku beraya di kampung, jumpa atuk, nenek dan kawan2 lama yang dah lama hilang tanpa khabar berita.. Apa cerita Amirul Izzat ye?Dah lama aku tak contact dia.. Kalau jumpa mesti dia marah gile kat aku pasal aku tak reti-reti nak hantar surat kat dia.. Dulu masa kecik main sama-sama.. Bila dah belajar... Lupa kawan! Nazran senyum sendirian. Terkenang
zaman riang kanak-kanaknya bersama kawan tersayangku, Amirul Izzat!

Bas yang terhenyak-henyak dek jalan yang berlubang terasa bagai membuai sambil melayan kenangan.. Mesti semua orang terkejut dengan kepulangannya.. Mesti ramai awek kampung menyesal kerana mengejek dia dahulu.. Maklumlah dulu Nazran 'nerd'! Selalu kena buli tetapi sekarang? Hensem woo~!.. Amirul Izzatlah yang selalu jadi 'bodyguard'nya.. Tapi sejak belajar di luar negara, dia dah berubah.. Jadi kacak dan pandai bergaya.. Amirul Izzat mesti terlopong melihat perubahan dirinya.. Bas yang membawa Nazran dari pekan tadi berhenti di bahu jalan.. Untuk sampai ke rumah, Nazran kena berjalan kaki hampir sepuluh minit.. Ketika turun dari bas, Nazran lihat ada seseorang duduk mencangkung di bawah tiang lampu.. Seakan macam dikenalinya orang itu.. Nazran menghampiri.. Orang itu terkebil-kebil memandangnya sambil menggigit anak kemuncut.. "Wey! Siut! Aku ingat orang darat mana tadi! Engkau rupanya! Apa kau buat tepi jalan malam-malam camni?" Nazran bersuara sambil memeluk Amirul Izzat yang terkekeh-kekeh ketawa.. "Aku tunggu kau baliklah! Wah! Orang UK ! Balik Malaysia jadi camni kau yek.. hensem nampak?" Amirul Izzat menepuk-nepuk bahu Nazran Kegembiraan jelas terbayang diwajahnya. "Biasa la! zaman bersedar, manusia pun kena berubah! Mana kau tau aku nak balik?" amirul Izzat tidak menjawab soalan Nazran, cuma tersengih-sengih.. Nazran memerhatikan Amirul Izzat dari atas hingga ke bawah.. Ada perubahan ketara pada sahabatnya. Nampak berserabut, selekeh dan kakinya sedikit tempang. "Apa kena dengan kau ni? Apasal kaki kau tu? Lagi satu aku tengok kau ni macam ada masalah je..." tegur Nazran.. Amirul Izzat kelihatan murung.

"Aku memang ada masalah pun. Eh! kau ni terus balik rumah ke?" Amirul Izzat mengubah topik.
"Cadangnya gitulah!"
" Ala ! singgahlah rumah aku dulu! Aku dah lama tak borak dengan kau..
Banyak benda aku nak cerita.. Bukan senang aku nak jumpa kau!" pujuk Amirul Izzat lalu menarik tangan Nazran, dan tanpa membantah, Nazran mengikut sahaja..
"Tak apalah, malam ni aku temankan Amirul Izzat! Pagi esok aku balik la!
boleh terus siap untuk solat raya!" kata Nazran dalam hati..
"Eh? Kau duduk sorang je ke? Mana mak ayah kau? Nazran kehairanan apabila mendapati suasana rumah Amirul Izzat sunyi sepi.. Malah rumah itu hanya diterangi cahaya pelita minyak tanah! Amirul Izzat menarik nafas panjang..
"Inilah! nasib aku malang betul Naz,lepas kau pergi UK dulu, macam-macam terjadi kat aku! Mak ayah aku sakit, aku tak dapat sambung belajar sebab nak jaga diorang.Terpaksalah aku buat kerja kampung. Tapi mulut orang jahat betul, aku dituduhnya buat kerja-kerja mencuri.. Kaki aku ni, tempang dibalun dek orang kampung la!" Terkejut Nazran mendengar cerita Amirul Izzat..
"Setahun lepas tu mak ayah aku meninggal.. Kau tau, takde sapa yang datang nak uruskan jenazah, kecuali mak abah kau dengan pak imam je!" Amirul Izzat terisak-isak.. Dia mengesat airmata dengan lengan bajunya yang lusuh.. Nazran tergamam.. Tidak disangka-sangka nasib Amirul Izzat sebegitu malang..
"Lepas mereka meninggal, hidup aku jadi tak tentu arah.. Aku tak ada tempat nak mengadu.. Tiap-tiap malam raya sampailah ke hari raya, aku tunggu tepi jalan, manalah tau kot-kot kau ada balik! Pasal aku tau kau sorang je boleh dengar masalah aku.. Semua orang cakap aku gila.. Minah-minah kilang pulak tuduh aku nak mengenen diorang.. Hishh! Aku cuma tunggu kau balik!
Salah ke? Kau kawan aku dunia akhirat. Diorang apa tau?Tak peduli aku makan ke, minum ke! sakit ke! matipun diorang mesti tak ambil peduli!"
Suara Amirul Izzat sedikit tinggi.. Menunjukkan "Aku mintak maaf Ezat, aku
betul-betul tak tau hidup kau susah sampai macam tu sekali!" Nazran
menyuarakan rasa bersalahnya.. Amirul Izzat cuma tersenyum. "Tu la kau, pergi belajar jauh-jauh tu kenapa? Dah langsung tak dengar berita.. Tengok-tengok balik dah jadi camni bergaya kau ye! Eh! Minumlah! rumah aku takde apa boleh dimakan.. Ni je la!".. Amirul Izzat menyorong gelas berisi teh sejuk dan sepiring biskut kering.. Hati Nazran sebak.. Sampai begini susah hidup Amirul Izzat!
"Aku mintak maaf Ezat, sedih sungguh aku tengok kau ni!" Suara Nazran sayu dan pilu.. Amirul Izzat senyum tawar.. "Buat apa kau mintak maaf? Aku jadi macam ni pun bukan kau punya angkara.. Dah nasib aku, nak buat camana.. Kau dah balik ni, selalu-selalu la jenguk aku kat sini! ye.. Esok dah nak raya, aku mintak ampun maaf dengan kau dari hujung rambut sampai hujung kaki.. Halalkanlah makan minum aku selama kita berkawan.. Raya ni datanglah rumah aku ye!"
Mereka berbual hingga larut malam.. Nazran tak sedar hingga pukul
berapa.. Ketika matanya terasa berat, Amirul Izzat menghulurkan bantal kecil dan tilam nipis sambil tersenyum.. Terus Nazran tertidur..
"Astaghfirullah! Budak ni kat sini rupanya! Puas kita tunggu dia balik!"
Satu suara kuat menyebabkan Nazran tersentak dari tidur.Terpisat- pisat Nazran bangun."Eh? Mak!" terkejut Nazran lihat ibunya berdiri di depan bersama ayah dan ahli keluarganya yang lain.. Berpakaian cantik dan kemas.. "Yang kau tidur kat sini pagi-pagi raya ni kenapa? Dah takde rumah nak balik?" jerkah ayahnya..

"Eh? Kenapa pulak diorang marah ni? Nazran memerhatikan sekelilingnya.. Tiada gelas berisi teh... tiada biskut kering! Hanya daun-daun kering yang bertaburan! Di tepinya terpacak batu nisan! Nazran melompat bangun.. Nazran pandang sekeliling.. Bukan satu sahaja batu nisan,ada dua, tiga, malah berpuluh-puluh lagi.. Nazran mengelabah.
"Eh? Semalam saya pergi rumah Ezat, mak... ayah!
"Kenapa?? Kau tengok... dekat kubur siapa kau tidur tu!" Nazran segera
mengamati tulisan jawi yang tertulis pada batu nisan. Amirul Izzat Shah bin
Abdillah. 26 Februari 1975 - 26 Februai 2003! Nazran terpelangah.
"Mak! Malam tadi saya jumpa Ezat mak!! Kalau dia takde, sapa yang saya jumpa malam tadi? Bulan puasa pun ada hantu ke?"
"Budak ni..! Ezat dah tak ada! Dia meninggal hari pertama menyambut puasa. Masa tu ribut, dia duduk dekat kubur arwah mak ayah dia.. Ada pokok tumbang tertimpa dia.. Esoknya baru orang jumpa dia, dah tak ada.."terang ibunya dengan suara pilu. Nazran tambah terkejut. Terfikirkan pengalaman malam tadi! 'bertemu' arwah Amirul izzat di malam menjelang raya.. Kalau betul yang dijumpainya bukan Amirul izzat! apakah yang Nazran temui semalam? Petunjuk apakah yang Allah ingin sampakan padanya terduduk disisi
pusara Amirul Izzat, lantas dia teringatkan kata-kata arwah malam tadi.

"Kau dah balik ni, selalu-selalu la jenguk aku kat sini! ye. Esok dah nak raya, aku mintak ampun maaf dengan kau dari hujung rambut sampai hujung kaki.. Halalkan makan minum aku selama kita berkawan.. Raya ni datang lah rumah aku ye!" Serta-merta Nazran kembali duduk di sisi pusara arwah Amirul Izzat lalu menadah tangan. Kalimah-kalimah ayat suci disedekahkan kepada arwah."Terima kasih kerana mengingatkan aku! semoga kau tenang dan aman di sana !"

(KISAH INI TIADA KENE MENGENA DENGAN SESIAPA) xDD

105 comments:

Muhammad Mu'az said...

salam perjuangan....wah! baguslah nazran..ingat kat kawan... moga2 nazran blh menjadi seorang sahbat sejati yd dpt membimbimg rakan ke jalan yg lurus.. amin!!!

Pol 'n' Hologram said...

amin! Thanks muaz.. Still searching for a true friend in the dark corner xD.. Wish me luck all day

'abdullahyeah said...

kenapa aku punya nama ada sekali uh ?
abdul malik tuh sudah nampak lain .
tapi de ,sape tak kenal we .kau
tak payah la merepek jauh sangat,
macam mendoakan aku jadik begitu jee,
mak bapak aku ,aku ,ade lagi ,jangan memandai buat cerita nergatif , but u can be a good director some day ,
ahah :DD

Isyraf Imrani said...

still searching for a true friend?
bukankah anda sudah mempunyai "true friend" isn't that right...
anyway nice blog and good luck in finding your "true friend"...hehe
lol

Pol 'n' Hologram said...

Salam guys! Xdela, mane ade doakan.. Just buat cite je.. Xleh ke gne name ko? Nanti aku tukala.. Izzat ke? Izzat nak feymes guk kan kan kan? Izzat ko nk jguk ke?!

-HOLOGRAM

Pol 'n' Hologram said...

Salam Isyraf! Thanks thanks thanks thanks n thanks again! Ana xde 'true friends' lagi la.. I mean kt sini sahabat sejati la.. Klu stakat kawan rapat tuh melambak; De, izzat, luqman, uci, usen, adot, kutub.. N xlupa jgak dkt muaz yg sentiasa menasihati n mengingatkan ana! Thanks Muaz!

-HOLOGRAM

Isyraf Imrani said...

owh...ye ke..semoga dpt mencari sahabat sejati seperti yg diperkatakan anta itu...Amin!!!

bellabort said...

MESTILAH NK NAZRAN NAZARUDDIN!!!
huhu3..

'abdullahyeah said...

lagi satu oi ,bila aku baca balik .
hmm ,cerita nie banyak memuji diri sendiri .bapak perasan kau ,heh :DD

Pol 'n' Hologram said...

To; bellabort
Haha! Tula.. Izzat pon nk feymes guk kan kan kan kan?

To; abdullahyeah
So, aku kne tuka name la ni yek? Or tuka cite? Ini hanyalah sekadar cerita xDD

-HOLOGRAM

Pol 'n' Hologram said...

To; Isyraf Imrani
Thanks again Isyraf.. Isyraf pon ade cita2 nak jadi masyabkan? InsyaAllah nta boleh dpat klu nta usaha n bnyak2 berdoa.. Manala taw tibe2 satu hari nanti nta ganti tmpt ana skrung ni ke?(harap2 x la) xDD

-HOLOGRAM

Isyraf Imrani said...

to:HOLOGRAM.....amin!!!insyaAllah..ada la jugak hasrat nak jadi masyab ni...tapi mungkin x layak kot..insyaAllah boleh je ana jadi (satu hari nanti)...hehe..xD

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Akhirnya! Jujur jgak nta.. So, mmg ade cita2 la ni yek? Try la tnye diri nta.. Ape nta perlu buat ntok jadi masyab ni.. Try gulingkan ana? Ok guk idea tu..

*Sorry, HOLOGRAM tgh xbtol sket malam ni, pkol brape dah? Nak pkol satu pagi meh..

-HOLOGRAM

Isyraf Imrani said...

Ana pon x tau...ape nak buat utk jadi masyab ni..gulingkan anta??
boleh gak..tapi mampu ke ana ni.
ana ni insan yg lemah..anta ade petua tak Tuan Nazran (bakal masyab tuh) mlm ni pon ana otak biol sket..
x dpt nak pikir byk la..
so x tau ape nak wat utk jadi masyab
(ye ye je jadi masyab)ana ni...
xD..lol

Pol 'n' Hologram said...

Haha! Ape lagi? Try test cube(Bak kata kawan rapatku; Abdullah) la buat terbaik mase camping2 akan datang.. Xlupe jgak berdoa.. Klu nta dah btol2 nak jadi, Solat hajat la ape lagi? xDD.. Jangan la panggil 'Tuan' meremang bola roma ma.. Isyraf! Lawak la kite dua ni.. Chatting kat sni, klu pagi2 xpela ni dah malam nak pkol 1 pagi lagi tu.. Macam la xde Ym, huhu.. Ok jap2 Isyraf! Ajak de skali Chatting xD.. Sama2 la kite xbtol mlam ni!

-HOLOGRAM

Isyraf Imrani said...

Alright...I'll go crazy tonight(pagi-pagi buta da)..
just for this "blog chatting"
hehe lol....xD
ajak la De skali hahaha...

Pol 'n' Hologram said...

De? Harapan la nak join! Die tgk CD ape ntah pagi2 cmni.. Yeay! Nak pkol satu! Marah POL ana gne comp die lame2 xDD.. Isyraf! High5 la! Same2 xbtol.. Sehati sejiwa xDD

-HOLOGRAM

Isyraf Imrani said...

Hehe...cuba tnye De cd ape dia tgk pagi2 camni...POL tu jgn layan..dia x dpt lwn kedua2 org yg tgh gila pagi-pagi buta camni huhu!!!...
jom cpt la...x nmpk pon tgn..ckp nak high5..huhu...
-tgn ana-high5-????? sambung la Tuan Nazran..hehe

Pol 'n' Hologram said...

De? Ntahla die.. Die xnk join plak kite 'chatting' ni.. Mlas!xDD.. Isyraf! Pelik x.. Knape tibe2 mlam ni ramai plak org on? I mean pagi2 xDD.. Dlam list ym ana bnyak, tataw plak nta pnyexD.. "LAPORAN!".. APE ISYRAF? XYAH DELETE COMMENT2 NTA? Haha! Mmg ana xdelete pon.. Maybe xkan delete xDD

-HOLOGRAM

Isyraf Imrani said...

Tu la pasal....Assalamualaikum Tuan Nazran...kami dari kumpulan YM seramai
13 org online..siap sedia utk menjadi biol Tuan..lol

Pol 'n' Hologram said...

Lor, Isyraf! Geli geli geli! xDD.. Jgn la.. Nanti klu nta jadi Masyab(InsyaAllah) ana pakse nta buat bnde2 tu sume.. Ana dok tepi.. Harapan la ana nk buat keje2 tu.. xDD

-HOLOGRAM

Isyraf Imrani said...

baiklah Tuan Nazran...it will be my last comment for this "blog chatting"
biol version session...
nnti hari2 lain boleh lagi...wat projek nie..hehe..
anyway thanks sbb join ana wat projek nii...n slmt pagi-pagi buta Tuan dan sweet dreams....
itu sahaja utk sesi kali ini..
Qiaman...salaman....
Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.. Tuan Nazran..HUHU!!!#

Yg tulus,
Ahmad Isyraf Imrani b. Mohd Zakil Hussin..

harapan la...

Pol 'n' Hologram said...

ISYRAF! LETS HIT THE BED! OMG! SEDAP SEDAP!.. Thanks comment bnyak2.. Bkn comment act, 'chatting'.. Sape la start bnde ni dlu? Mmg biol btol.. Isyraf! Ade satu kesalahan! Tuan Ahmad Isyraf Imrani b. Mohd Zakil Hussin.. Jeng jeng jeng.. Bubye! Salam.. Sweet dream! Sleep tight!

-HOLOGRAM

bellabort said...

NAZRAN??MASYAB??huhu3..bley jdy2..

Pol 'n' Hologram said...

Eyh! Tuan Amirul Izzat bin Ishak ade? Buat keje btol2! Ha ni, Isyraf.. Mintak kt Tuan Amirul Izzat kate nta nak jadi xDD.. Im not 'Tuan'

-HOLOGRAM

Isyraf Imrani said...

kalau izzat 'Tuan'...
nta bkn 'Tuan'???
maknanya nta atas drpd 'Tuan' tu..
btol x Nazran..hahaha..tah la..
ape ha...'General or something la..
xD ok General...
I want to follow you going tawan 14 gunung...ok...hahaha...lol

Akio uRiku said...

panday gak kan anta nazran..
sampai nangis ana..
hehehe
xderlah..
tapi xperlah...
ana doakan anta yang terbaik dunia dan akhirat...
INSYA ALLAH...
amin amin amin....
jap3...
nak tanya...
saper sodare anta tuh nazran??
hehehe...
sorry if troubling you..
salamz...

Akio uRiku said...

sorrylah yer ...
sebab hari tuh ana xder
masa nak comment anta nyer blog..
okeyhlah
nanti ana comment lagi..
ana ngah tunggu post yang baru...
ALLAHUAKBAR

Suhail Shirajuddin said...

Assalamualaikum...
I wan to say:
1.I Feel a bit touch when read your's story...haha
2.Godd luck when finding a true friend...jgn salah pilih kawan lak~
3.May Allah bless you dunia akhirat~
4. ko bole jadi director lah~

yg benar
(Hamba Allah)

ps*(susah btol nk cari kawan yg btol2 memahami perasaan dan boleh di kongsi masalah bersame...btol x?... Hahaha.)

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Haziq nangis? Tipu la, huhu.. Thanks haziq for that such of kindness xDD.. Love u as my friend.. Amin.. My cousin? Klu ana cakap pon, nta xkan knal btol x? Tgk la, nanti insyaAllah ana ltak gmba die dkat blog ni.. Haziq tunggu post baru? Sape pnye post? Skrung ni ana tgh kering idea la nk buat post baru..

-HOLOGRAM

Pol 'n' Hologram said...

Isyraf! Ops.. SORRY! I mean, TUAN ISYRAF.. Xmarahkan? Xkne denda kan? Xkne pusing padang kan kan kan? How are u? Penat meh hari ni.. Ana baru je balik tawan gunung ngan kawan lain termasok POL.. xDD..

-HOLOGRAM

Pol 'n' Hologram said...

W'salam suhail.. How are u? Kenapa suhail 'touch' suhail? Xdela, xde bakat pon nak jadi director.. Bnyk lagi org kt luar sana lagi terel bab2 penulisan ni.. Lagipon, ana xde minat pon nk jadi director xDD

-HOLOGRAM

Suhail Shirajuddin said...

Ntah...haha.xD

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Haha! Suhail dah xde idea la tu kot? Besh ke harini tenet dah ok?

-HOLOGRAM

Isyraf Imrani said...

salam...haha3 ade-ade je Tuan Nazran ni...hehe..cpt2 tepuk lalat...
10 gandaan 7...hihi...ana pon tadi tawan gunung gak...penat do..baru 14 gunung da penat..x mcm nta..bape gunung nta da tawan.mesti lebih 30 gunung kan...hebat2...

okk...la
salam persahabatan kpd kamu yg berada di sana...

Pol 'n' Hologram said...

W'salam.. Isyraf2.. Nakal sungguh xDD.. Mane ade 30 gunung, tipu je.. besh guk en masok hutan? Ana masok 4 org je, sume f4 f3 n f2.. Pastu pakai masok je hutan, walaupun xde track, huhu.. BESH BESH! Klu sesat tataw la.. Xpe2, nta boleh ganti tmpt ana kan? xD

-HOLOGRAM

Isyraf Imrani said...

tah la...ana pon x tau boleh ke x..
ana ade satu soalan ni...sape lagi sorang masyab banin(f2)..selain anta..????

Isyraf Imrani said...

ingat!!! jawab dgn jujur sejujurnya..

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Haha! Knape Isyraf nak taw sangat? Ade pape ke? The answers is you! Xde la.. Amirul Izzat la.. AJK Informasi, knape?

-HOLOGRAM

Isyraf Imrani said...

....btol la...ana ckp..Sulaiman ckp x btol..haha..saja je..

'Ammar Khalil said...

salamun 'Alaik.
rajen gile la ko ni.
semoga smaken brtmbah komment kd post ni je.
ana rse, izzat ialah best fren ku bila kitorg dajah 1 n 2...

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Huh? Isyraf! Sulaiman kate ape? Bkn nk bgtaw meh..

-HOOGRAM

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Ammar! Ape yg rajinnye? Ni pon mase ana tgh boring buat.. Klu hari biase, susah la sket nk update..

-HOLOGRAM

Suhail Shirajuddin said...

haha...
sorry lambat bls...hihi...of coz la gumbira riang ria~...x dak idea..Ops..sorry tuan..terkasar bahasa...maaf2...=_-

Anonymous said...

Salam.. Besh huh dpat tenet balik? Haha! Gunalah internet tuh seelok2nya, jangan sampai melalaikan nta ok?.. Padahal ana pon same je kadang2.. Tegurlah ana klu ana masih gune comp walaupun azan sedang bergumandang.. Kadang2 ana mlas sket nk pgi masjid.. Xkesah la.. Jangan panggil 'Tuan' lagi lor...

-HOLOGRAM

Suhail Shirajuddin said...

lol...haha..sje test...baik2..sahabat,rakan atau teman akan sentiase ingat mengingati antare satu same lain..tol x?..haha

Anonymous said...

Salam.. Btol tu Suhail.. Nta ade kawan rapat ke?

-HOLOGRAM

Suhail Shirajuddin said...

Hurmm..x tau lah...dlm klas biase nyer cam ramai protes....rse cam diri ade jer x kene..slalu jer kne ape2 lam klas...

Anonymous said...

Salam.. Haha! Knape dorng slalu kacau nta? Pelik2.. Bagi ana nta ok je? Sape yg slalu kacau tu?

-HOLOGRAM

Suhail Shirajuddin said...

ok meh ana list satu2....(bukan nk gnumpat...tapi klo boleh x yah la gi tau..)hahaha...
x payah la...ana nih cam...ntah la...nk kte cepat marah ade gak...ish~!!>_<

ops...wslm
haha

Anonymous said...

Salam.. Haha! Kesian Suhail.. Xpe2, Tabahkan hati nta.. Good luck in your exam Suhail!

-HOLOGRAM

Akio uRiku said...

salamz naz...nak mulakan camner ek..
xper2 maeh ana basahkah balik idea nta tuh...
hahaha...
aper2 pown..
tahnks for being my frenzz...
frenzz 4eva, hahaha..
amin..

created by haraz_k7100@yahoo.com
salamz..
naosuke nagase
아저씨와 나는 내 피해야 부부는
"저는 두아 베리타 양 보 게시된 의견 일 오전 haha

Akio uRiku said...

당신이 원하는 모든 언어에서 언어로 번역
私のだんなと私
Господин мой, и я
Перевести язык на любом языке вы хотите
を使って必要な言語の言語に翻訳
-アッラー沙耶アカン語
Подписаться на

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Ya Allah haziq.. Ape yg nta bg tu? Bahasa ape pulak? Btol2! Friends for ever.. Tp kat sekolah xde la selalu tegor ana.. xDD

-HOLOGRAM

Suhail Shirajuddin said...

Salam..Thx my friend...
you to~

Muhammad Mu'az said...

huhu.. dah lama x komen kat blog nie.... abg naz... ngah cr kwn sejati ker... ana po ngah cr....sper nak??? haha.. xder ah gurau jer... ygbagus nyer kan..asal lah korang nak chat kat sini gak???x cukup tmpt nak chat kat ym ker...oklah abg naz..gud luck 4 your exam!!!

Pol 'n' Hologram said...

W'salam Suhail! Ur welcome Suhail.. Ni dah ready nk perekse ke? Bace Bace Bace, Buku Buku Buku..

-HOLOGRAM

Pol 'n' Hologram said...

Salam Muaz adekku! How are you Muaz? Haha! Ana n isyraf time tu... Ntah la ape kne ngan kiteorg.. Maklumlah pkol 1 time tuh, ish2! Thanks Muaz sbb tlong ana buat kerje kursus KHB! Bukan kerje kursus KHB je, Sejarah pon sama.. Senang cite, sume! N.. Nanti tlong2 la ana buat kerje2 S/u ni..

-HOLOGRAM

Isyraf Imrani said...

tah..ana ngn nazran tgh biol wkt time tu...almaklumlah..pagi2 buta katakan...muaz anta presiden batch baru ke?? owh..abis ammar mcm mne??

Muhammad Mu'az said...

haha.... to my brother... alhamdulillah adek mu sihat sejahtera.... anyay welcome... x per tlg kwn satu perkara yg baik...haha.. ana sedia membantu!

isyraf lak... yer saya mmg presiden batch... tp,,, benda tu datg secara tiba2.. ana pon x tahu cmner blh jd... ammar hd timbalan ana...

Muhammad Mu'az said...

salam... abg naz lupa nak wish...gud luck in your final exam... i hope that you can get top 10 in our class.... amin!!! ik now u can because u are hardworking and also clever.... so.. gud luk..always tawakklah to ALLAH the creation....

bellabort said...

haha3..btol 2 ammar..we are besfrendz!!huhu3..

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Haha! Isyraf yg biol time tu.. Tp ana x! Die sorng je, haha! Lala~

-HOLOGRAM

Pol 'n' Hologram said...

W'salam muaz! Alhamdulillah, ade jgak org wich ntok ana.. Xdela.. Mane ade Hardworking, xdela.. Malas je lebih..

-HOLOGRAM

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Izzat n Ammar pnah jadi bestfriend? Unbelieveable! Miracle!

-HOLOGRAM

Isyraf Imrani said...

pembetulan...*ana ngn nazran yg tgh biol*

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Mane ade! Isyraf sorng je yg xbtol.. Am i right? Lala~ Lulu~

Muhammad Mu'az said...

malas??? u r hardworkin... not like me!!!! haha!!! i am super duper lazy person!!!

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Wow! Salah eje plak.. *WISH*.. Mane ade mane ade mane ade mane ade mane ade! Muaz > HARWORKING GUY! Khatam sume buku.. Am i right?

Muhammad Mu'az said...

khatam sumer buku??? daaaaaaaaaa...
ader lah bc sumer... tp x der ah smp khatam... dah nak peksa knalah khatam buku..tgk lah nanti peksa nati...buku ntah ke mana....anta nazran pon mestilah gak kan???

Pol 'n' Hologram said...

Xdela.. Ana xde la sampai khatam sume buku.. THAT'S INSANE.. Ana kan malas, lol..

-HOLOGRAM

Isyraf Imrani said...

haha...Nazran insane???...malas??
no way...

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Btol la.. Tp xde la insane =p.. Klu ana insane dh lame ana xsekolah kt al amin lol!

-HOLOGRAM

Muhammad Mu'az said...

tp..kalau dah nak peksa..wajib kena khatamkan!1 kalau x...x tahulah masuk aper dlm otak fikiran tuh???

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Dh bnyak kali khatam ma.. Tp bile masok perekse je, get confused!So, ana amek keputusan buat nota ringkas n leceh btol buat care ni! xDD

-HOLOGRAM

Akio uRiku said...
This comment has been removed by the author.
Muhammad Mu'az said...

salam....
abg naz...
see u again...
see u later...
salam..

Pol 'n' Hologram said...

Salam semua! Yay! Korng dh merdeka lame, ana baru je merdeka! Yeay! Penat2.. Badan lenguh2! Haha! Tapi jadi Ajk lagi besh dari peserta, percayela! xDD.. Tp KEMERDEKAAN ntokku blom kucapai sepenuhnye.. Lepas ni EXPLORACE.. HERE I COME!

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Haziq Haziq Haziq n Haziq.. Nakal nakal nakal n nakal! Xabes2 usik pipi ana! Xpe2, "Gurau tanda kemesraan" bak kate saiful apek xDD..

Pol 'n' Hologram said...

W'salam Muaz.. How are u adekku?

Muhammad Mu'az said...

haha...
sgt2 sihat...
tp... cuti nie mmg giler2 bored..
right???
naseb ader tahfiz...

Pol 'n' Hologram said...

Salam muaz! Kenape bored? Ana baru merasa 'cuti' buat hari pertama.. So, xrase bored pon

Muhammad Mu'az said...

nper bored????
sbb x jumpa kwn....

Pol 'n' Hologram said...

Salam Muaz! Haha! Sabar jela.. Nanti kite jumpa la, tu pon thun dpan.. Xpon thun ni kite buat aktiviti ke?

Muhammad Mu'az said...

buat aktiviti kita???
blh jer....
nk tgk muka krg dah berubah ke lom...
hehe...
x per...
kelas sama ngan nta thn dpn...
alhamdulillah..

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Ahaks! Kite akan berjumpa lagi! Alhamdulillah.. Xde la trok mane klas kita.. Buat la aktiviti.. Rase cam nk buat je.. Tapi dimana dan bagaimana?

Muhammad Mu'az said...

hmmmm....
ntahlah...
nanti lah piker...
tp...
mmg best ah kelas kita next year..

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Ahaks! Besh ke? Ana xtgk pnoh.. Yg ana nampak, nta n ana je, uhu!

Muhammad Mu'az said...

haha!!!
nama ana jer nta nampak..
dlm byk2 nama....

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Name lain tu nmpak la,, tp xkisah dan xigt.. Nama adek mestila kene cari! So, ana igt nama adik ana jela dlm banyak2.. Rupe2nye adik ana same klas dgn ana, ahaks!

Muhammad Mu'az said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

hurmmm....
who is little hafiz??
he is good or bad person???
hope...
he is a good person that can lead you to the truth way..
amin!!!

Muhammad Mu'az said...

to anonymous.. meybe i am a bad person...

Pol 'n' Hologram said...

Salam anonymous! He's a good person.. Good person indeed! I dare u, face to face with me if u said he's bad person! He's the best though..

Pol 'n' Hologram said...

Salam Muaz! Lor, jgn la cmtu..

Muhammad Mu'az said...

haha.. naz jgnlah marah.. biarlah dier kater ana bad person... setiap org pandangan lain2... to anynomous.. i don't know who you are.. but,, thnx 4 comment..

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. Xdela, ana mane marah.. Just memepertahankan ape pandangan ana.. N yang penting, ana mempertahankan adik ana!

Anonymous said...

wah! manTOP la cite nih....copy right ke nih?.he7.tapi mmg bes citer dy....

Pol 'n' Hologram said...

Salam.. A'ah copyright xD.. Xdela manTOP mane.. Kne banyak lagi belajar dalam babbab penulisan ni

Muhammad Mu'az said...

haha,, nk komen lg ah.. nk cukop kan seratus.. hehe

Akio uRiku said...

salam...
nazran... bagus gile..
banyak comment ke chat nie...
pelik2...
okeyhlah...xder bende pon nak dicoment ..
sajer jer ...boring..
okeyh salam....

Anonymous said...

Haha lawaknye . . . Harap maklum, xde niat langsung untuk memerli. Ada bakat r ni dalam penulilsan kreatif . . . Tapi rendah diri cket bleh x? Jgn prasan sgt . . .

Pol 'n' Hologram said...

Ok dh la tu muaz>.<.. Dh TERlebih seratus pon, hehx).. Thanks la sbb tlg tmbhkan comment

Pol 'n' Hologram said...

Haziq! Ni bnyk chat bukan comment..

Pol 'n' Hologram said...

Haiyak>.< .. Thanks jela anony.. Sedap sungguh ayat, terimas banyakbanyak sbb comment.. In each person lies dark spot in their own heart